måndag 22 februari 2010

...om is, hala spår och en balkong!

Jag tror det är dags att vi lär oss att lära. Jag tror vi måste kunna förstå för att kunna förstå. Vi måste helt enkelt se att is och snö inte är bästa ingrediensen för att få en lyckad kollektivtrafik. Hur ska vi då göra för att slippa allt detta snökaos? Eller frågan är mer hur ska vi göra för att slippa kaoset som blir av all snö för det behöver väl egentligen inte vara snökaos. Räcker det inte bara med snö! Idag var första gången som jag kan komma ihåg då all tunnelbanetrafik utomhus var inställd. Ut mot Norsborg, ut mot Farsta, ut mot Hässelby o.s.v. Det enda, det riktigt enda, som fungerade idag, utan att överdriva eller vara märkvärdig, var den riktiga tunnelbanan. Den blåa linjen är byggd som en tunnelbana ska vara byggd och därför fungerar den också dygnet runt, året runt. Ska vi då bygga ner hela tunnelbanan under jord. Bortsett från kostnaden så är det nog det bästa sättet att slippa allt strul med lövhalka, is på strömskenan och fastfrusna växlar.

Jag har dock gjort annat än bara njutit av den riktiga tunnelbanans exceptionella funktionalitet. Jag sitter i funderingar över hur vi ska fixa till balkongen. I nuläget råder en viss förvirrad installation som är duglig och ganska fin, men jag vill göra något helt annat. Bland annat vill jag jämna ut och isolera golvet, bygga någon form av panel mot plåtdetaljerna samt få bort bokhyllan från balkongen. Det ena problemet ligger i att detta är en hyresrätt så alla installationer måste göras så att de går att tas bort enkelt och inte lämnar stora borrhål efter sig. Det andra problemet ligger i att bokhyllan fungerar som effektivt förvar för en massa dricksglas jag gärna vill ha kvar samt lite husgeråd. Det känns som en utrensning ligger i görningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar