lördag 20 februari 2010

...om ett grekiskt dop!

Det här var rena grekiskan, sa jag och tog några bilder till. En nära vän döpte sitt barn idag i den Grekisk-ortodoxa kyrkan vid Odenplan. Mycket ska man få stå ut med i detta mångkulturella liv man lever. Skämt å sido, det var kul och lite annorlunda. Prästen sa inte ett ord under hela ceremonin utan antingen så malde han entonigt eller så sjöng han. Mestadels så sjöng han. Det är väl så man gör i den Grekisk-ortodoxa kyrkan, en smula ifrån vad jag är van vid. Jo, han sa faktiskt vid ett tillfälle att två ogifta män skulle bära iväg dopfunten. Jag ställde mig ju självfallet frågan varför just två ogifta män. Nåja, jag är egentligen inte mycket för kyrkligheter, även om jag gärna använder mig av dess olika traditionella ceremonier. Jag har ju gift mig i svenska kyrkan och jag kommer nog att döpa mina barn i svenska kyrkan. Jag tycker kyrkan gör ett bra jobb i samhället som en stöttepelare åt alla olika sorters människor med alla typer av behov. Jag tycker dock att svenska kyrkan ska göras fullkomligt frånkopplad från politiken. Även om de värdegrunder vi strävar att leva efter i detta samhälle kommer ifrån kyrkan så tycker jag det är väldigt farligt att blanda in tro i politik. En åsikt som styrs av en allsmäktig gud där tolkaren egentligen fritt kan bestyrka sin hållning är väldigt farligt i en demokrati. Vem kan egentligen säga att en präst har fel, för vem vet...

Nej jag säger mindre tro och mera tradition. Det är trevligt med kyrkor och jag älskar dess interiör. Sankt Georgios grekisk-ortodoxa metropolitkyrka, som den verkar heta, som vi besökte idag var faktiskt ganska fin. Efter alla mina besök i de Grekiska länderna har jag fått en bild av Grekiska kyrkor som ganska små och rätt tråkiga. Denna kyrka i korsningen Birger Jarlsgatan/Odengatan vår snäppet bättre.

I trogen Grekisk anda blev vi bjudna på Grekisk mat och Grekiskt vin i en restaurang på söder. Trevlig atmosfär och trevligt folk gjorde kvällen lyckad, jag och Peggy kände de flesta runt det avlånga bordet vi satt vid. Ingen Grekisk festmåltid utan lite dans. Jag tog inga taktsteg denna kväll men det är alltid trevligt med dans kring borden. Det känns på något sätt så enkelt och avslappnat. Inga mängder av alkohol, ingen tryckt stämning och inga krav. I alla fall inga krav som en simpel svensk som jag känner av. Jag saknar den avslappnade stämningen och framför allt den glädje som lite dans ger när jag är på "Svenska" middagsbjudningar. Varför är vi svenskar så stela?

Jag lyckades "plåta" över 400 bilder idag men insåg när jag kom hem att jag inte har någonting att föra över bilderna med till datorn. Måste bli ett inköp helt enkelt. Några av oss avslutade förkvällen med en kaffe, tilltugg och en vattenpipa på ett nytt ställe utanför Kista Centrum. Detta ställe har varit något jag inte kommer ihåg, en misslyckad blomsteraffär och nu ett fik med en nybyggd uteservering som är halvt inglasad och täkt med tygtak. Perfekt ställe för att röka vattenpipa och ta en Cappuccino. Sjysta elvärmare i taket gjorde det behagligt för en stunds vattenpiperökande. Jag är dock fortfarande, 2 timmar efteråt, lite frusen i tårna när jag nu sitter framför datorn. Jag tror det stället gör sig bättre med långkalsonger eller något varmare väderlek. Trevligt var det i alla fall.

En La trappe Trippel i glaset och några timmar kvar av lördagskvällen och jag känner mig nog en aningens närmare den Grekisk-ortodoxa guden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar